Anyám És Más Futóbolondok A Családból Teljes Film: Lezajlott Az Anyám És Más Futóbolondok A Családból Díszbemutatója | Filmtekercs.Hu
- Merj kicsinek lenni! – Anyám és más futóbolondok a családból | Filmtekercs.hu
- Sur imdb
- Kult: Egy szenilis néni memoárja most a legviccesebb a moziban | hvg.hu
- Lezajlott az Anyám és más futóbolondok a családból díszbemutatója | Filmtekercs.hu
- Sur imdb imdb
A visszaemlékezős struktúra adja magát, mégis zseniális húzás. A kerettörténetet az ezredfordulón játszódik, és a kilencvenes éveiben járó, kissé szenilis Berta néni, valamint lánya (szintén Berta) közti interakciókra épül. Az édesanyjáról gondoskodó, közben pedig az élettörténetét is fel-feljegyezgető nőnek néha az agyára megy az egyre lehetetlenebb természetű néni, aki – ahogy az az életben is megy – egy-egy incidens közben azért élből felmondja, mi történt vele 1948. augusztus huszonkilencedikén. A szülők szerepében Ónodi Eszter és Gáspár Tibor A törileckét az 1800-as évek végén, a Nagyvárad melletti Székelyhídon kezdjük, oda született Berta, és onnan kell legelőször elköltöznie. Trianon után az apa munkahelyéül szolgáló posta székhelyére, Debrecenbe költözik a család, az anya halála után pedig a kalaposmesterséget kitanuló Berta (a történelmi jelenetek nagy részében: Ónodi Eszter) továbbáll Pestre, hiszen, ahogy az többször is elhangzik, megáll ő már a saját lábán. Itt találkozik későbbi férjével, a hadsereg távíró tisztjével, Barkó Lajossal (Gáspár Tibor), akivel még 25-ször veszik be az ország különböző pontjait.
Merj kicsinek lenni! – Anyám és más futóbolondok a családból | Filmtekercs.hu
"Jegyezd meg, fiam: sütőpor nélkül nem lehet nekimenni a háborúnak! " – mondja az öregkori demenciában szenvedő főszereplő a 21. században. De mégis milyen igaza van. Sütőpor igen, háború nem. Gardó Berta (Ónodi Eszter / Danuta Szaflarska) a neve annak a karakternek, akit a rendező édesanyja inspirált, sőt mi több, őt hivatott vászonra vinni. Az anyát, aki életében 27-szer költözött, utolsónál 92 éves volt, komoly mentális zavarok miatt lánya közelébe ment. Így kezdődik a film. Innen indulnak a visszatekintések a főszereplő nagyszülei (vagyis a rendező dédszülei) korába, hogy aztán Trianonban elcsatolt Partiumból Debrecenen, Budapesten, Tatabányán és még ki tudja hány helyszínen keresztül mindenféle (eszme)történelmi viharok közepette elérkezzünk a jelenhez. Hogy mi volt az oka az állandó költözésnek? Leginkább nem beleállni az állandó hatalom okozta konfliktusokba, elnyomó rendszerek packázásaiba, hanem magunk tempójában és szabályai szerint élni családi és baráti körben. Merni kicsinek lenni.
- Jozsef attila szabad otletek jegyzeke
- Rick és morty 3 évad 5 rész
- Anya és más futóbolondok a családból teljes film
- Anyám és más futóbolondok a családból teljes film streaming
- Anyám és más futóbolondok a családból teljes film sur imdb
- BARTA Bt. rövid céginformáció, cégkivonat, cégmásolat letöltése
- Dr mohos gábor plasztikai sebész szeged o
- Follow the flow anyám mondta dalszöveg
- Smart klub denmark map
- Lezajlott az Anyám és más futóbolondok a családból díszbemutatója | Filmtekercs.hu
Sur imdb
© Vertigo Média Az Anyám főhőse egy Gardó Berta nevű lány/nő/asszony – Fekete Ibolya édesanyjának nem is annyira túlszínezett változata –, akinek a családját négy generáción, vagyis száz éven keresztül követhetjük, így az életében 27-szer költöző nőhöz hasonlóan a néző is végigszalad a huszadik századon. Előszeretettel hasonlítják a filmet Szabó István A napfény íze című alkotására, ami a generációkon átívelő családtörténet szempontjából találó, a különbség csak annyi, hogy az itt bemutatott református nő túlélési esélyei eggyel jobbak voltak. Fontos, hogy ne történelmi tudásszomjjal menjünk be a moziba, mert Fekete filmje semmilyen revelációval nem szolgál a jól ismert históriánkkal kapcsolatban, azt mindössze háttérnek, a személyes sztori köré szőtt kontextusnak használja. De ha a nagy történelmi korszakokon átívelő film egyenletéből kivesszük a történelmet, akkor mi marad? Egy egyszerű családi fotóalbum-nézegetés, ami szintén nem szolgál semmilyen univerzális tanulsággal, szimplán csak jó érzés belecsöppenni.
Fekete Ibolya ritkán alkot, de műveiben akkor nem vonja ki magát a történelemből. 14 év után jelent meg ismét nagyjátékfilmmel, 20. századi családi tablójára azonban megérte várni. Básti Juli, Ónodi Eszter és Danuta Szaflarska több mint száz évet felölelő történetében megjelennek ugyan a hazai és a világtörténelem eseményei, azon mégis átüt a szülők karaktere. Egy film az anyáról, aki futóbolondként 27-szer költözött. Különösen vicces film Fekete Ibolya legújabb alkotása. Különös, mert – idehaza főleg – nem szoktuk meg, hogy az évszázados siralmak, Trianon, háborúk, diktatúrák lehetnek háttér is, nem feltétlenül főszereplő. Ahogy általában minden családban. Mert az élet mindenhol zajlik, ugyanakkor a kormányok és érák, zsidótörvények és kitelepítések mind inkább csak keretet adnak annak, hogy felnövünk, családunk lesz, fotózkodunk a Margitszigeten, vagy hogy öregkorunkra elfelejtjük, milyen évszak is van éppen. Bármennyire is meghatározó a történelmi kor, amiben élünk, az igazán fontos mégis inkább személytől személyig terjed.
Kult: Egy szenilis néni memoárja most a legviccesebb a moziban | hvg.hu
![anyám és más futóbolondok a családból teljes film festival](https://online-filmek.me/imgs/menokor-2013.jpg)
", de a demens asszony karakteréből olyan abszurdumok is adódnak, mint: "Jegyezd meg, fiam, sütőpor nélkül nem érdemes nekimenni egy háborúnak". Básti Juli és Danuta Szaflarska A színészek szinte éneklik Fekete szövegeit – persze, nem szószerinti értelemben, de szinte mindegyiküknek olyan jól áll az adott szerep, hogy öröm nézni. Ónodi Eszter kisujjból eljátssza a húszéves fruskát és a megfáradt hetvenévest is, Gáspár Tibor a film legkarizmatikusabb alakját hozza, de a legjobb jeleneteket talán a kerettörténetben láthatjuk. A "lengyelek Törőcsik Marijának" nevezett, 101 éves Danuta Szaflarska őrült jól alakítja azt a típusú idős asszonyt, aki bármi gondot okozzon is, nem lehet rá haragudni – a lányát alakító Básti Juli pedig egyenrangú partnerként veszi fel vele a kesztyűt. Képileg kissé csapong a film, a Jancsó Nyika-Gózon Francisco operatőr párostól persze nehéz lett volna elvárni, hogy találjanak valami egységes vizuális szerkezetet egy tudatosan különálló szeletekre szabdalt műben, de ettől függetlenül nem tesz jót a szemnek a sokszor egy korszakon belüli képi paradigmaváltás.
Lezajlott az Anyám és más futóbolondok a családból díszbemutatója | Filmtekercs.hu
Technikailag meglepően izgalmas a korok közti ugrálás: az országhatárok változását mutatós animált térképen követhetjük, az archív felvételekbe pedig – itt jön a Zelig -hasonlat tárgya – szépen beszerkesztették a szereplőket, még egy Karády-film vendéglős jelenetébe is beültették az Ónodi-Gáspár duót. Aztán sor kerül a kötelező állomásokra is: a zsidó barátok rettegő hétköznapjain keresztül végigizguljuk a második világháborút, az ötvenhatos eseményeket, és – bár a politikától tisztes távolságot tartó hangnemnek köszönhetően csak felszínesen, de azért mégis – belekóstolhatunk a kommunizmus szürkeségébe is. Fekete Ibolya a Chico és a Bolse vita súlyos világa után sokkal jobban szabadjára engedte magát, és megmutatta azt az oldalát, amit eddig csak a színészeinek nyilatkozataiban hallhattunk, miszerint elképesztő humora van. Az ügyes, politikai-társadalmi helyzetkomikumok (mint amikor egy rendszerkritikus felkiáltás után a párttag óvatosan meggyőződik arról, a telefonkagyló valóban le van téve) mellett csak úgy röpködnek a bonmot-k. Odáig még oké, hogy "Ennyi hülyeség közül hova kellett volna tartozni ebben az országban?
Igen, valójában ezt mondja ez a film, és innentől mindenki eldöntheti, hogy ez jó vagy éppen rossz tulajdonság. Talán ez a legnagyobb különbség az Anyám… és más sokgenerációs családi tabló között. Fekete Ibolya történelmi kontextusban az emberre fókuszál, és ebből a szempontból valamennyire folytatja a Bolse vita és a Chico által megkezdett utat. Könnyedebb módon, bárcsak látszólag az. Amikor minden ember megmondaná, akkor hallgatni a legnehezebb. Gardó Berta következetesen hallgatott. A filmben minden hányattatottság mellett azért mégis utat tör magának a humor, ami elsősorban a szülői karaktereknek és az őket játszó színészeknek köszönhető. Amíg a fiatal anyát alakító Ónodi Eszter inkább a felelősségteljes, a családot egyben tartani akaró nő képét mutatja, addig az idős korára ismét gyermekivé váló nő karaktere Danuta Szaflarskában némi légies könnyedséget hoz magával. Amúgy a két hölgy hordoz némi hasonlóságot: a lengyel színésznő kereken 100 évesen is rendre színpadra lép hazájában, és elemében volt a keddi díszbemutatón is. "
Sur imdb imdb
![anyám és más futóbolondok a családból teljes film sur imdb imdb](https://i.ytimg.com/vi/jhFVm0cQBFk/hqdefault.jpg)
Ónodi Eszter, Danuta Szaflarska és Fekete Ibolya — Fotó: Szlovák Judit Az Anyám és más futóbolondok a családból november 5-től látható országszerte a magyar mozikban.
Amit viszont elvesz az operatőri munka, azt visszaadja a látványtervezés. Az erdélyi falusi ház szegényes fehér falaitól a szocreál mintás terítős hokedlikig minden rendben van, pont annyit tettek oda a díszletesek és a jelmezesek, amennyi már nem zavaróan kevés, de nem is hivalkodóan túlzsúfolt – jó kezekbe került az a 190 milliós filmalapos támogatás. Fekete Ibolya végtelenül szimpatikus, melegséget árasztó filmjében nincsenek nagybetűs Hősök, a főszereplők nem változtatják meg a történelmet, a történelem viszont annál inkább befolyásolja az életüket. Az Anyám megmutatja, hogy a teljes élethez nem kell annál többnek lenni, mint ami vagy. Néha jobb csak egyszerűen túlélni. Az Anyám és más futóbolondok a családból forgatásáról írt riportunkat itt, a főszereplő Ónodi Eszterrel készített interjúnkat pedig itt találja. Fekete Ibolya rendezővel a HVG október 21-i lapszámában olvashat interjút.
Ahogy felesége kérte: Lajos kimaradt a történelemből. " Az Anyám és más futóbolondok a családból jó példája annak, hogy nem ördögtől való, senkit nem érdeklő cselekedet családi történeteket közkinccsé tenni, művészi alkotássá emelni. Mi lehetett a rendező szándéka? Valószínűleg elsősorban emlékezés szüleire, ugyanakkor a családi sarokpontok bemutatásában tágabb nézőpontra merészkedhettek az alkotók és a nézők is. Gáspár Tibor apai karaktere pedig még az anyánál is vaskosabban jön át a vásznon; Barkó Lajosról tényleg tudjuk feltételezni, hogy ember maradt a legnehezebb időkben is. Ahogy felesége kérte: Lajos kimaradt a történelemből. Könnyen, szívesen idézhető mozi ez, tele szállóige gyanús mondattal, azonban ezek sajnos nem fognak felszínre törni. Mert noha nemcsak történelmi eposzok kedvelői fogják értékelni Fekete Ibolya legújabb filmjét, közönségkedvenc nem tud lenni. Pedig igazán megérdemelné.